Sprogtilegnelse 2- 16/12-14
Hver af jer nævner 2
ting ved læse-stoffet til i dag, som I finder spændende og lærerige?
Vi synes det mest spændende og lærerige i læsestoffet var:
Behaviorisme, arbejdshukommelse, socialkonstruktivisme,
interaktionisme, caretakerese, ords netværk, dansk som andet-sprog.
Skriv en liste med 5
forhold fra dagens tekst, I mener, man skal have fokus på i sprogpædagogisk
arbejde?
I sprogpædagogisk arbejde skal man have fokus på:
-Udredning og øget fokus på børn som har dansk som
andet-sprog.
-Have viden om caretakerese-metoden
-Fokus på børns forskellige måder at lære på
-At kommunikation, interaktion og relationer er
grundlæggende vigtige for børns sproglige udvikling
Besvar alle 5 spørgsmål til praksisfortællingen om drengen Deniz
Besvar alle 5 spørgsmål til praksisfortællingen om drengen Deniz
1. Deniz har lært en sætning gennem ren imitation og da han siger
den forstærker/belønner både de andre børn og pædagogen hans udtalelse ved at
besvare ham og udvikle snakken og stille yderligere spørgsmål.
2. Deniz kan være blevet ekskluderet fordi han ikke er en del af
det sproglig fælleskab i bh. Fordi han ikke er tryg i sit danske sprog, lukker
han sig ind i sig selv. Hans sproglige udvikling er gået langsommere fordi han
ikke har fået det danske sprog ind fra fødslen. Hans relationer er ikke blevet
udviklet fordi han ikke kan kommunikere og han kan ikke kommunikere fordi han
ikke har nogle relationer.
De andres opfattelse af hans manglende kommunikation fører til
ekskludering fra fællesskabet.
3. Øget fokus på den sprogindsats der er i forhold til Deniz,
sprogpædagogen i bh skal ikke lære ham sætningen udenad, men have flere timer
med sproglege og sprogpakken og lade Deniz’ sprog udvikle sig naturligt og i
det tempo han vil og kan.
4. Belønningssystem på
behandlingssted for unge og voksne: belønning når opgave udføres, straffen er
udeblivelse af belønning. I skolen bruger nogle lærere også
belønningssystem i form af guldstjerner til elever det gør det godt.
5. Vi opfatter behaviorisme som
et negativt ladet ord i pædagogisk sammenhæng fordi vi ikke mener at det er en
konstruktiv måde at udvikle sprog på. Vi tilslutter os i højere grad
interaktionismen og det er også det billede vi ser i Danmark i dag, hvor
behaviorisme ikke er skrevet ind i læreplaner og værdigrundlag men alligevel
ofte ses brugt i praksis i institutionerne.
På slide 24 findes kulturfortællingen om uddannelses-zapperen Sarah. Kan I finde tegn på subkultur, national kultur og religiøs kultur?
Subkultur: kasket, lårkort, lange støvler, selve
uddannelse-zapningen.
Nationalkultur: arabisk sprog,
Religiøs kultur: afprøvning af tørklæde.
Vi mener man kan sige at Sarah også er kultur-zapper, fordi
hun zapper fra en subkultur til en religiøs kultur
Video fra dagens undervisning: Sprogkompasset.
Sprogtilegnelse 1 - 9/12-14
Hvordan vil i skabe en god balance mellem børns frie leg på den ene side, og voksenstyrede aktiviteter og barn-voksen-samtaler på den anden?- Alle aktiviteter skal ikke være skemalagt (i hvert fald skal det skemalagte og kunne henvise til fri leg uden voksen indblanding
Mere konkret: Hvordan vil I indrette institutionens fysiske rammer?
- Ordkort på ting og rum i instutionen
- Selvom rummet eller tingen henviser til en bestemt aktivitet, er der stadig mulighed for fri leg indenfor disse rammer_
- Skema (8-15): Først på dagen (9-12): Voksenstyret. Senere på dagen (13-15): Børnestyret, på den måde får vi også skabt en balance mellem voksenstyrede lege og børns fri lege.
- Aktiviteter: Ordkort på ting/rum og bruger dem (for børn), hjørneleg med forskellige kategorier (med børn), dialogisk læsning (3-4 børn af gangen), forbinde bogstaver og ord (A og Abe), finde relevante apps til iPad
Inddragelse af internet og nye mobile medier
- Relevante apps på iPads
- Lærerige computerspil: "Morten går i skole" og "Pixeline
Rammer og aktiviteter, som sætter fokus på
Semantisk kompetence: Fortællertime, sætte ord på dyrelyde (eller gentage lyden), genkendelse af bogstaver, lydbøger
Fonologisk kompetence: Rimelege
Leksiko-grammatisk kompetence: Ordkort, hvor børnene skal sammensætte en sætning der giver mening
Kommunikativ kompetence: Barn-voksen-samtaler (billeder af følelser) = kognitiv affektiv træning
Rammerne: Skabe små rum i selve rummet, så børnene er klar over hvad der skal ske
Hvilke nye tiltag mht. sprogstimulering vil I bidrage med den 1. praktik?
Dialogisk læsning
Ordkortene
Ingen kommentarer:
Send en kommentar