Anne Feltarbejde
Feltarbejde i Vuggestuen Skydebanevej i Aalborg. Vuggestuen er opdelt i 4 stuer med ca. 11 børn op hver og 2 pædagoger og en medhjælper/studerende.
Analog og digital
kommunikation
*
Øv dig i
analog og digital kommunikation; dokumenter dit arbejde med det i feltstudiet.
Et eksempel på digital
kommunikation kunne være at hvis en pædagog skal bede et barn om at komme hen
til sig og vælge at kigge væk, ikke bruge kroppen til at signalere at barnet
skal komme, ikke lægge intonation på ordet, ingen mimik eller gestik.
Vi mener dog ikke at det er
realistisk at man nogensinde vil benytte ren digital kommunikation, især ikke i
en vuggestue hvor børnene har et begrænset ordforråd og en begrænset
forståelse.
Derimod mener vi istedet at den
rent analoge kommunikation sagtens kan fungere med så små børn. Man ville alene
gennem kropslig kommunikation kunne formidle at barnet skal komme. F.eks. sætte
sig ned på hug, smile, åbne armene, signalere at ”jeg vil gerne have dig herhen
til mig”.
*
Øv dig i
at støtte brugere i analog og digital kommunikation; dokumenter dit
arbejde med det i feltstudiet .
Vi prøvede at bruge kropssprog,
gestik og mimik sammen med de ord vi siger for at støtte brugerne i analog
kommunikation.
Ved selv at bruge analog
kommunikation mener vi at vi kan vise børnene hvordan man kan bruge kroppen til
at kommunikere og det kan være de næste gang kan få kommunikeret det ud de
gerne vil.
Digitale medier i den
daglige kommunikation.
*
Hvordan
forholder pædagogerne sig til inddragelse af digitale medier i den daglige
kommunikation? (med hinanden, med forældre-pårørende, med ”brugerne”)
*
I vuggestuen findes i hver ende af institutionen
en tjek-ind skærme med programmet ”min institution”, som forældrene bruger om
morgenen trykker børnene ind på og ud om eftermiddagen når de går hjem. Gennem
dem kan forældrene også kommunikerer med hinanden og med pædagogerne med
beskeder om sygdom, ferie og lege-aftaler.
Der
foregår altså rigtig meget skriftligt kortfattet kommunikation, mellem forældre
og pædagoger. Det vil sandsynligvis
frigive meget tid for pædagogerne som ikke skal bruge tid på at lave
ferie-skema, snakke i telefon, tage imod beskeder osv. Det giver tid til nærvær
med børnene i stedet for kontorarbejde og gå til og fra til tlf.
*
Vuggestuen har 2 Ipads på stuerne som de kan
finde frem sammen med en gruppe børn og bruge. De brugte f.eks. en app med billeder at tegnede dyr som når
børnene trykkede på dem, lavede dyrets lyd og vidste et rigtigt billeder af
dyret. Pædagogen efterligner dyrelydene og børnene efterligner både hendes lyde
og bevægelser (fx løve både med klør og brøl). Det er helt tydeligt en aktivitet
de har prøvet før.
I aktiviteten sker der rigtig mange ting; børnene skiftes til at trykke
på Iog pædagogen benævner hvis tur det er, børnene hører lyde og efteraber dem,
pædagogen sætter navn på dyret og børnene gentager (de får sat ord og billede
sammen for bedre forståelse)
De bruger også en app med en historie om trunte-lunte, som ”taler” til
børnene og de svarer hende. De lytter til historien og gentager nogle ord og
kommenterer det hun gør og siger. Pædagogen er en art ”facillitator” og sørger
for at alle børn kan se og komme til at prøve historien. Bagefter snakker de om
historien, hvad der skete og hvem der var med og hvad de sagde.
Det er dog kun på nogle stuer man tager Ipad’en frem, andre valgte den
bevidst fra til aktiviteter.
*
Pædagogerne bruger desuden både ipad og
digitalkamera til at dokumentere små hverdagssituationer med påklædning,
spisning og legesituationer.
*
Hvordan
forholder ”brugerne” sig til at benytte digitale medier i den daglige
kommunikation? (med hinanden, med forældre-pårørende, med pædagogerne)
*
Børnene færdes helt ned til 1 ½ års alder
hjemmevant i brugen af Ipaden og ved at når de trykke et sted sker der noget
bestemt. De er optagede af hvad der sker på skærmen, farver, lyde, skift osv.
men ikke ret længe ad gangen. Snart sker der noget andet med en bold og så er
de videre med det.
De
lidt større børn sidder længere og forholder sig meget til det der sker på
skærmen. De ville sikkert sagtens kunne administrere den selv hvis pædagogen
ikke var der.
*
Hvordan
arbejder pædagogerne til daglig med at støtte og stimulere ”brugernes” sprog /
verbale kommunikation? (hvordan ses dette arbejde konkret i de fysiske rammer,
i planlægning og i aktiviteter?)
*
Pædagogerne arbejder ud fra Marte Meo-principperne,
hvor de hele tiden benævner hvad børnene gør, hvad de vil og også deres egne
handlinger.
De er meget tålmodige i kommunikationen med børnene og venter på deres
svar og giver dem tid til at finde ordene så de kan udtrykke sig selv.
De
bruger mange gentagelser i det de siger og gentager det børnene siger og bruger
øjenkontakt, mimik og kropssprog.
*
Nedskriv
1 praksisfortælling om et kommunikativt samspil mellem en ”bruger” og en
pædagog.
”Betina er
væltet på cyklen”
Jeg sidder ved et bord med
William. Han siger ”Betina væltet på sin cyklen” (har han lige hørt fra en
anden pædagog). ”Ja Betina er væltet på cyklen” siger jeg. ”Tror du hun har slået sig?”. ”Ja, jeg tror
hun skal ha plaster på hånden” svarer han. ”Det kan godt være hun skal det”,
jeg nikker. ”Hun skal have cykelhjelm på”. ”Ja det skal man når man cykler”.
Jeg stiller lidt flere spørgsmål om Betina og cyklen og at falde. William
tænker over det og svarer. Jeg afventer at tænker og finder de rigtige ord,
afbryder ham ikke når det går langsomt eller han leder efter ord.
*
Og 1
praksisfortælling om et kommunikativt samspil mellem to ”brugere”.
Hver dag efter middagsmaden, skal børnene
sove middagssøvn. Når maden er spist, tager børnene selv tøjet af, så vidt
muligt de kan, og leger derefter indtil alle er klar til at skal sove. Molly og
Albert har hver dag den samme leg, som de leger indtil de skal sove. De løber
sammen fra den ene ende af stuen til den anden. Mollys sprog er passende til
hendes alder, hvorimod Albert er tosproget, og ikke snakker så meget. Verbalt
kommunikerer Molly og Albert ikke, men de ved begge, hvad legen går ud på. De
kommunikerer i stedet via øjenkontakt og kropssprog.
Interpersonel
kommunikation
Arbejdspørgsmål:
1.
Vi vil undersøge hvad der sker i en
kommunikation når vi benytter aktiv global lytning.
Konrads
far:
Konrad står midt i garderoben sammen med en
pædagog. Pludselig siger han ”jeg savner far” og begynder så at græde. Jeg
sætter mig ved ham og spørger ”jeg kan se du bliver ked af det nu”. Han græder
mere. ”er det lang tid siden du har set din far” spørger jeg. ”Ja det er, men
han henter mig i dag”. Jeg fornemmer et
smil da han siger det. ”Jeg kan se på dig at nu bliver du lidt glad når du
tænker på det” siger jeg derfor. ”Ja det gør jeg faktisk” siger Konrad. ”Ja det
bliver altså også dejligt at se ham”. Konrad griner og så løber han ind på
stuen og leger med Anton der sidder med dyrene.
Her har vi forsøgt os med aktiv global
lytning. Vi vurderer ikke Konrads følelser, vi stiller ham spørgsmål der kan
motivere ham til at sige mere, vi anerkender hans savn og følelser omkring det.
Han føler sig set og hørt og forstået.
2.
Vi vil undersøge hvad der sker i en
kommunikation når vi er kongruente og inkongruente i vores kommunikation.
Ellens tegning:
Jeg sidder ved et bord, sammen
med 3 børn der tegner. Ellen sidder ved siden af mig. Hun viser mig hvilke
farver hun bruger hver gang hun finder en ny. Jeg siger hvilken farve det er og
hun siger det bagefter. Dette gentager sig flere gange og vi får en lille leg
ud af det. Når Ellen har tegnet kigger hun op og jeg giver en reaktion. Først
siger jeg ”Neeeeej hvor flot”, med lav stemme og ingen mimik. Hun ser forvirret
og lidt trist ud ud og der går lidt tid før hun tegner videre.
Da hun har tegnet igen, kigger
hun op igen, denne gang lidt forsigtigt. Jeg reagerer denne gang ved at smile,
kigge nærmere på tegningen og jeg siger ”wooow, hvor er den bare flot”. Hun
griner og bliver lidt genert.
Vi mener at denne situation viser
hvordan en kommunikation kan blive misforstået hvis der ikke er
overensstemmelse mellem det jeg siger og det jeg gør/viser med min krop og mit
ansigt. Ellens reaktion da jeg er inkongruent, er forvirring og hun bliver
måske lidt ked af det. Da jeg i stedet er kongruent bliver hun glad, og
opmuntret til at tegne videre for at få samme reaktion igen.
3.
Vi vil se på hvordan spejling kommer til udtryk,
pædagoger, børn og os imellem.
Vi sidder på gulvet på stuen og synger sange,
hvor vi samtidig benytter os af kroppen. Nogle af børnene synger med, samtidig
med de bevæger sig passende til det de synger. Karla har ikke noget sprog, men
er meget deltagende kropsligt i sanglegene. Her ses det tydeligt, at Karla
spejler sig i pædagogerne og deres bevægelser og deltager i sanglegene igennem
kropsprog og mimik.
*
”Brynja vil gerne lege med dukkevognen”
Brynja (1 ½ år) bliver ked af det og græder
højt da en pædagog tager den dukkevogn som ikke må være på stuen fra hende og
stiller den uden for døren. Jeg sætter mig ned på hug, tager hendes hånd for at
få hendes opmærksomhed vendt over mod mig. Jeg holder fast i hånden mens jeg
har øjenkontakt med hende. Jeg siger ”Jeg kan godt se du synes det var træls”,
Jeg kan godt se du blev lidt ked af det” (flere gange). Brynja kigger på mig og
snøfter lidt. Efter lidt tid får hun øje på den legetelefon jeg har i den anden
hånd. Hun griber ud efter og leger videre med den.
*
”En Ipad med dyr”
Pædagogen spørger nogle børn om de skal finde
Ipad (hendes initiativ, ikke deres) og det vil de gerne. Hun sætter sig på en
madras og 4-5 børn samler sig omkring hende. Mads siger ”jeg vil gerne spille
det med dyrene”. Det vil de andre også gerne. Pædagogen finder den rigtige app
og børnene vil alle gerne trykke. Vigga får lov at starte. Hun trykker på en
ko. ”MUUUHH” siger Ipaden og viser et billede af en rigtig ko. Pædaogen
gentager lyder og laver en tydeligt U-lyd med munden. Børnene kigger på hende
og gentager også lyden. Seancen gentager sig med løve, frø, hund, høne. Nogle
af børnene behøver ikke at se på pædagogen for at lave de rigtige lyde og
bevægelser men de mindre børn især læner sig opad hvad hun gør med mund og
arme.
*
”Ellen vil gerne spille med bolde”
Vi er i gymnastik-salen med en gruppe børn.
Ellen står lidt genert med et par bolde i favnen. Hun kigger op og holder
øjenkontakten men siger ikke noget. Jeg smiler til hende og åbner armene for at
prøve at signalere om vi skal kaste med boldene. Hun smiler og kaster den ene
bold til mig. Jeg kaster den tilbage til hende og dette gentager sig et par
gange. Jeg bruger mine øjne, mine arme og min mimik. Hun sætter sig til sidst
ned på gulvet og former en trekant med benene og jeg gør derfor det samme. Så
triller hun bolden så jeg kan fanger den med benene. Jeg begynder at sætte lidt
ord på; ”hov”, ”du fangede den”, ”sådan”, grine, lyde ængstelig , lyde fjollet
osv. Hun griner med, og bliver ved med at holde øjenkontakten.
Legen stopper fordi vi skal lave noget fælles
med de andre.
*
”Betina er væltet på cyklen”
Jeg sidder ved et bord med William. Han
siger ”Betina væltet på sin cyklen” (har han lige hørt fra en anden pædagog).
”Ja Betina er væltet på cyklen” siger jeg.
”Tror du hun har slået sig?”. ”Ja, jeg tror hun skal ha plaster på
hånden” svarer han. ”Det kan godt være hun skal det”, jeg nikker. ”Hun skal have
cykelhjelm på”. ”Ja det skal man når man cykler”. Jeg stiller lidt flere
spørgsmål om Betina og cyklen og at falde. William tænker over det og svarer.
Jeg afventer at tænker og finder de rigtige ord, afbryder ham ikke når det går
langsomt eller han leder efter ord.
*
”Ellen tegner”
Jeg sidder ved et bord, sammen med 3 børn
der tegner. Ellen sidder ved siden af mig. Hun viser mig hvilke farver hun
bruger hver gang hun finder en ny. Jeg siger hvilken farve det er og hun siger
det bagefter. Dette gentager sig flere gange og vi får en lille leg ud af det.
Når Ellen har tegnet kigger hun op og jeg giver en reaktion. Først siger jeg
”Neeeeej hvor flot”, med lav stemme og ingen mimik. Hun ser forvirret og lidt
trist ud ud og der går lidt tid før hun tegner videre.
Da hun har tegnet igen, kigger hun op igen,
denne gang lidt forsigtigt. Jeg reagerer denne gang ved at smile, kigge nærmere
på tegningen og jeg siger ”wooow, hvor er den bare flot”. Hun griner og bliver
lidt genert.
*
”Vigga slår Mads”
Mads slår sig henne ved hulen. Han går
grædende hen til pædagogen og fortæller at det er Vigga der har slået ham.
Pædagog trøster først og opfordrer så til at han taler med Vigga. Hun går med
ham derhen. Mads kigger ind til Vigga og laver et tegn med hånden mens han siger
”stop, vigga må ikke slå mads”.
*
”Mads må ikke gå ud og ind”
Mads går hen og til døren og går ud. Kort
efter kommer han ind igen. Pæd. beder ham om at blive på stuen og tilbyder ham
en leg med bondegården. Han afslår og går igen ud af døren og kommer derefter
ind igen. Pæd. beder ham igen om af blive på stuen men Mads går igen mod døren.
Denne gang rejser pædagogen sig og forhindrer fysisk Mads i at gå ud. Hun har
hævet stemmen en anelse ”Nu skal du stoppe Mads, jeg vil have du bliver herinde
på stuen”. Mads begynder at græde og ser vred ud. Pæd. sætter sig på hug og
holder ham i hånden og siger ” jeg kan godt se på dig at du bliver vred på
mig”, ”jeg kan godt se at du bliver ked af det nu” flere gange. Efter kort tid
stopper Mads med at græde og går ind til Harald som er i gang med en togbane.
*
”Sanglege”
Vi sidder i rundkreds på gulvet og synger.
Mens vi synger viser pædagogen de tegn der hører til sangen med armene og
ansigtet. De største af børnene synger med og genkender og efteraber de fleste
bevægelser. De mindste efteraber få bevægelser og følger meget med i hvad
pædagogerne gør.
*
”Agnes og Vigga opdager hinanden”
Agnes og Vigga sidder ved et bord og leger
med hver deres dukkehus med forskellige figurer. De leger hver for sig, men
pludselig ser Agnes at Vigga har et får. ”hov” siger Agnes ”vil dit får komme
på besøg hos mig?”, Vigga overvejer lige situationen lidt men indvilger så og
flytter fåret over til Agnes’ hus. Hun får i stedet Agnes’ klovn på besøg og
pigerne taler om hvad de laver og bytter figurer og ender med at slå deres huse
sammen og flytte deres stole så de sidder ved siden af hinanden.
*
”Bord 1 og bord 3”
Det er spisetid, og børnene er placeret ved
3 borde sammen med en pædagog. Ved bord 1 sidder 3 børn og en studerende. Hun
fordeler tallerkner, glas og gafler. Hun siger ikke noget mens hun fordeler
mad, vand osv. Hun skærer maden ud og hælder vandet op. Da børnene går i gang
med at spise, holder hun øje med dem men siger ikke noget. Da P-E bruger
hænderne til at spise en kartoffel siger hun ”NEJ, du skal bruge gaflen” og
tager så gaflen i hans hånd, får en kartoffel op på og fører den op til hans
mund. Da Viggas glas er tomt, spørger hun ”Skal du have mere vand Vigga”, men
inden V når at svare har hun allerede hældt op.
Ved bord 3 sidder 4 børn og en pædagog.
Mens pædagogen deler ud, giver dem mad og vand, benævner hun hele tiden hvad
hun gør, ”jeg giver dig en tallerken Ingrid”, jeg skærer dine kartofler ud
Harald”. Børnene og hun taler sammen om maden og hvad der sker. Pæd. lader
børnene hælde vand op selv, afventer at de beder om hjælp, og når de gør siger
hun f.eks. ”jeg hjælper dig med at få lidt fisk på gaflen”.
*
”Kasper og Villads leger i sandkassen”
Stud. Pæd. sidder sammen med Villads ved
sandkassen. Kasper kommer derhen og slår den hende på benet med en skovl. Hun
vender sig mod ham og tager fat i hånden med skovlen og flytter den væk. Kasper
gør det igen og hun flytter hånden fysisk igen uden af sige noget. Da han gør
det en gang til rejser hun sig og går.
*
”Hystaden og madse-mus”
Pæd. kommer ind på stuen med et barn ca. 1
½ år. Barnet er rød i hovedet og ligner en der lige har grædt. ”Ja hun er vores
lille hystade hende her, der kalder vi hende. Hun er en lille dramatisk dame er
hun” Hun henvender sig til barnet ”Ja du er nemlig en lille hystade ikke” og
griner lidt.
Mads kommer ind på stuen og sammen pædagog
smiler stort og siger ”Neej der er jo min lille madse-mus” og giver ham et
stort kram.
Jakob Feltarbejde:
Børnehaven Mariehuset
Mariehuset er en børnehave med en normering på 66 børn. I
øjeblikket er der 8 børn ekstra grundet vandskade på anden institution.
Strukturen er meget flydende. Der er ikke mange ting man
skal, men der er mange ting man må. Børnene har en stor del medbestemmelse
dette kommer til udtryk på følgende måde:
·
Børnene må selv bestemme hvornår de spiser.
Madpakken må komme frem hele dagen
·
Børnene bestemmer selv om de er ude eller inde,
dog skal de ud en gang om dagen.
·
Det den frie leg der hersker.
·
Der er dog to faste rutiner, morgensamling og
eftermiddagens frugtordning.
Ud fra en pædagogisk holdning i institutionen er rammerne flydende
for børnenes skyld, da dette giver dem selvstændighed og lærer dem selv at
træffe beslutningerne. De skal selv kunne mærke på egen krop, at de er sulten
og ikke blive fortalt at de er sulten. På de fleste andre institutioner er
sulten noget, der bliver dikteret.
Det kan mærkes på personalet, at det ikke er alle der
arbejder lige godt under disse flydende rammer.
Et eksempel på kongruens og inkongruens blandt personalet
kunne være:
Sonja som er udstationeret fra anden børnehave viser med sit
kropssprog og sin mimik, at de flydende rammer ikke passer hende. Hun fortæller
om strukturen, men viser med sin mimik og kropssprog, at hun ikke er enig
med/omkring strukturen.
I Børnehaven har man ca. 10 børn med særlige behov. Tre af
disse børn har behov af særlig karakter. De er dagen igennem styret af digital
kommunikation via piktogrammer, som fortæller hvad de skal foretage sig og
hvornår de skal gøre det.
Arbejdsspørgsmål Torben
Øv dig i analog og digital kommunikation; dokumenter dit arbejde med
det i feltstudiet.
Øv dig i at støtte brugere i analog og digital kommunikation;
dokumenter dit arbejde med det i feltstudiet.
I Børnehaven har man ca. 10 børn med særlige behov. Tre af
disse børn har behov af særlig karakter. De er dagen igennem styret af digital
kommunikation via piktogrammer, som fortæller hvad de skal foretage sig og
hvornår de skal gøre det. Jakob fulgte onsdag og torsdag denne gruppe med
særlige behov og især én dreng med autisme. (Lukas)
Lukas’ dag starter altid inde ved en lille tavle med små
billeder (piktogrammer). Lukas har meget svært ved at fungere, hvis dagen ikke
er skemalagt. Lukas kan ikke aflæse andres ansigts udtryk og dette giver store
problemer for Lukas i hans dagligdag. Lukas forstår kun spørgsmål hvis det er
noget han kan svare ja eller nej til og man kan ikke give mere end en besked til
Lukas ellers brænder han helt sammen. Lukas kommunikation kommer til udtryk på
denne måde.
Lukas går til skema, ser et billede af en Brio bane. Lukas
ved nu at han skal lege med brio tog i 40 minutter. Alt er efter tid med ur der
bipper, ellers giver det konflikt da han ikke kan mærke hvornår det er tid til
at stoppe legen. Når uret bipper er det tilbage til skema. Hele dagen er
skemalagt med billeder af de ting Lukas skal lave, for at han kan overskue
dagen.
Lukas kan ikke mærke sig selv og har svært ved at styre sin
måde at kontakte andre børn på. Det kommer altid til at virke meget voldsomt,
og andre børn bliver bange når Lukas prøver at komme i kontakt med dem.
Eksempel. Lukas vil gerne lege med en anden dreng fra hans gruppe. Lukas går
helt op i hovedet på den anden dreng og råber ”LEGE”. Den anden dreng bliver
bange og går. (Her er Lukas meget didital i hans kontakt form)
Lukas forstår kun den digitale kommunikations form, da for
meget snak skaber uro i hovedet på Lukas. Da Lukas ikke kan aflæse andres
ansigts udtryk nytter det ikke noget, at forsøge på en analog kommunikation med
Lukas. Det kan virke som en lidt kold måde at kommunikerer med et barn på, men
det er det der virker for Lukas. Jeg kan se at de arbejder ud fra TEACCH[1]
metode og kombinerer det med kat-kassen[2].
Reflekter over de to kommunikationsformers betydning i relations
arbejdet i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel,
socialisering og inkluderende fællesskaber. Dokumenter dine refleksioner.
Når man har den digitale kommunikation i forhold til Lukas,
så er det for at give ham ro til at koncentrere sig så han netop har overskud
til socialisering. Ved at skemalægge hele hans dag fremmer man muligheden for
fællesskabs følelse med de andre børn. Det er kun muligt, at inkludere Lukas
når hans dag styres stramt efter givne rammer, for det er der Lukas fungerer
bedst.
Alle andre børn i børnehaven profiterer af den analoge
kommunikation, der er med de voksne. De spejler sig i den måde de voksne agerer
på når de er i interaktion med børnene. F.eks. spørger en gruppe piger mig om hvad jeg
hedder.
Jeg hedder Kong Jakob.
”Nej det kan man ikke hedde” siger pigerne.
”jo det kan man godt. Kong Jakob af Rosenvej” siger jeg og
smiler med øjnene.
”Nåh på den måde” siger pigerne og griner.
Senere samme dag da jeg skal hjem siger de samme piger
”farvel Kong Jakob” og griner.
Arbejdsspørgsmål Tomas
Hvordan forholder pædagogerne sig til inddragelse af digitale medier i
den daglige kommunikation? (med hinanden, med forældre-pårørende, med
”brugerne”)
De har en digital
skærm (min institution) lige ved indgangen, som er en del af system hvori
forældre kan melde deres børns lege- og henteaftaler, fridage, sygdom med mere.
I institutionen findes der iPad og Nitendo til mere eller mindre frit forbrug
for børnene. Der er ingen skrevne regler om, hvordan brugen skal foregå, det er
”dagens pædagog” der sætter dagsordenen. Nogle sætter uret og når det ringer
skiftes der bruger, andre skriver ventelister, nogle har strengere regler for
hvornår og hvornår ikke. Men ingen faste regler, det er op til den enkelte
pædagog. Vi snakkede med én af pædagogerne omkring brugen af iPad i institutioner
og hun fortalte, at hun i starten var modstander af at bringe dem ind i den
verden, men måtte nu tilslutte sig disse digitale medier og synes det var en
god ting – MEN alting med måde.
Vores observationer er at brugen af de digitale medier ikke
er så fremskreden i forhold til læring. Der er uddannet to pædagoger til den
læringsmæssige del i brugen af ipad, men der er ikke ressourcer til det i form
af indkøb eller personale.
Intentionen er at ipads skulle bruges til læring, men vores
observation er at det bliver brugt til spil og tidsfordriv.
Hvordan forholder ”brugerne” sig til at benytte digitale medier i den
daglige kommunikation? (med hinanden, med forældre-pårørende, med pædagogerne)
Langt de fleste
børn benytter sig ikke af de digitale medier i institutionen, andre bruger den
indimellem, men kun et par stykker af børnehavens 66-74 børn er besatte af den
og kunne spille på den dagen lang, hvilket de dog ikke får lov til. Så alt i
alt synes vi det er en ret god statistik. Vi havde forventet ramaskrig,
skænderi og total kaos ved at bringe digitale medier ind i børnenes univers, men
umiddelbart må vi tilstå, at vi er blevet positivt overrasket.
Hvordan arbejder pædagogerne til daglig med at støtte og stimulere
”brugernes” sprog / verbale kommunikation? (hvordan ses dette arbejde konkret i
de fysiske rammer, i planlægning og i aktiviteter?)
Hver tirsdag kommer der er talepædagog til de børn der har
sprog vanskeligheder. Til den daglige morgensamling øver man sanglege, læser
historier hvor man inddrager børnene i fortællingen. Dette gør man for at
stimulere børnenes sprogudvikling.
Nedskriv 1 praksisfortælling om et kommunikativt samspil mellem en
”bruger” og en pædagog.
En dreng sidder til
samling og keder sig. Pædagogen spørger om de ikke skal spille et spil. Det vil
drengen gerne. Pædagogen finder et puslespil med dyr. Man skal parre dyret med
navnet på dyret. Drengen er 3 år og kan ikke læse. Pædagogen læser navnet op på
tre dyr. Peger på ordet når hun læser det op. Bagefter ligger hun ordet foran
drengen, til der ligger tre ord. Så spørger hun drengen om han kan finde dyrene
og sætte dem sammen med ordene. De ord drengen er i tvivl om gentager hun. Sådan forsætter de ind til alle dyrene er
parret. Drengen lærer her alle dyrenes navne, men får også sat billede på ordet
abe, løve, osv. De snakker sammen om dyrene, men er samtidig koncentreret om
spillet.
Og 1 praksisfortælling om et kommunikativt samspil mellem to ”brugere”.
To piger sidder og
tegner, de kigger efter ved hinanden. Den ene pige tegner med en lyserød farve.
Den anden pige griber straks efter en lyserød farve og siger stolt, se jeg har
også en lyserød og rækker tilfreds armene i vejret. De fortsætter med at tegne.
Så siger den ene pige, jeg tegner en regnbue. Det gør jeg også siger den anden
pige. De fniser sammen og har helt klart noget indbyrdes pige hygge sammen. En
tredje pige siger, jeg har også tegnet en regn bue. De to andre piger overhører
hende. Hun prøver igen, svaret kommer i kor fra begge piger, det er ikke en
regnbue. De vender sig og fniser sammen.
Note: med ”digitale medier” mener jeg
kommunikation, som foregår vha. computer, tablet eller smartphone.
Arbejdsspørgsmål Ole og Ditte
Virkelighedsbegreb
Hvordan oplever vi virkelighedsbegrebet i praksis i forhold til
børnene, pædagogerne og os selv?
Virkelighedsbegrebet
er en sjov størrelse. Dette er der utallige eksempler på dagligt og enten
bliver man hægtet af eller også lader man sig rive med ind i barnets univers.
Disse situationer opstår som oftest i leg, men kan bestemt også være af
alvorlige karakter…
Et eksempel på dette kunne være fra sidste dag i vores feltarbejde, hvor en dreng får sig en meget alvorlig snak med en pædagog: Drengen havde med en pind gået og prikket til alle kaninerne på legepladsen fordi han synes det var sjovt og bestemte sig for at det var der intet galt i, dét var pædagogen dog langt fra enig i og han blev forment adgang til kaninerne. Her var de bestemt i hver deres virkelighed for hvad der var det rigtige at gøre, hver sin kontekstforståelse.
Et andet eksempel kunne på anden dagen i Mariehuset være, hvor Rikke leger med 4-8 børn i dukke/rollespils rummet. De legede, at dette var vores hjem, vi havde nogle roller og der blev lavet mad, dækket bord, passet babyer, gået på arbejde og handlet ved købmanden – alt sammen en del af hverdagslivet derhjemme. Efter mere end en time i denne leg, ja så mente Rikke at nu var det på tide at komme lidt rundt i resten af børnehaven og engagere sig i nye aktiviteter og danne nye relationer. Men uanset hvor i huset Rikke befandt sig, ja så kom hendes ”familie” gang på gang for at hente hende ”Du skal hjem nu, det er altså spisetid”. Så selvom Rikke havde trukket sig ud af legen og forsøgt andet, ja så havde børnene en helt anden virkelighed, for i deres øjne var hun jo stadig en del af legen – hun var jo bare på tur!
Et eksempel på dette kunne være fra sidste dag i vores feltarbejde, hvor en dreng får sig en meget alvorlig snak med en pædagog: Drengen havde med en pind gået og prikket til alle kaninerne på legepladsen fordi han synes det var sjovt og bestemte sig for at det var der intet galt i, dét var pædagogen dog langt fra enig i og han blev forment adgang til kaninerne. Her var de bestemt i hver deres virkelighed for hvad der var det rigtige at gøre, hver sin kontekstforståelse.
Et andet eksempel kunne på anden dagen i Mariehuset være, hvor Rikke leger med 4-8 børn i dukke/rollespils rummet. De legede, at dette var vores hjem, vi havde nogle roller og der blev lavet mad, dækket bord, passet babyer, gået på arbejde og handlet ved købmanden – alt sammen en del af hverdagslivet derhjemme. Efter mere end en time i denne leg, ja så mente Rikke at nu var det på tide at komme lidt rundt i resten af børnehaven og engagere sig i nye aktiviteter og danne nye relationer. Men uanset hvor i huset Rikke befandt sig, ja så kom hendes ”familie” gang på gang for at hente hende ”Du skal hjem nu, det er altså spisetid”. Så selvom Rikke havde trukket sig ud af legen og forsøgt andet, ja så havde børnene en helt anden virkelighed, for i deres øjne var hun jo stadig en del af legen – hun var jo bare på tur!
Og et helt tredje
eksempel kunne være Jakob og Rikkes samtale med to drenge på legepladsen vores
første dag i børnehaven Mariehuset.
Ude på legepladsen leger to drenge i et trætog. De er meget
koncentreret omkring en spand med vådt sand.
Jakob: Hvad laver
i.
Dreng: Vi laver
risengrød. Herefter høre jeg ikke helt hvad han siger, men det er noget med
rotterne der danser på loftet. (på loftet sidder nissen med sin risengrød)
Jakob: Leger i
juleaften.
Dreng: Ja
Rikke: Leger du
Tarzan? Rikke har ikke hørt det hele, men høre noget med at kravle på ned i
hullet. Rikke syntes han siger Tarzan.
Dreng: Du er
Tarzan.
Nu er Rikke helt hægtet af og siger: Jeg er Tarzan og
spænder sin overarm. Måske gummi Tarzan siger hun.
Dreng: Tyggegummi
Tarzan og griner. Han kravler helt op af bakken og ned i hullet, siger han.
Rikke: Ser meget
forundret ud.
Jakob: nu går vi
hen og ser til kaninerne.
Det er tydeligt at drengen er et helt andet sted i sin leg
og tanker end Rikke er.
Ps. Rikke har sikkert en anden virkelighed end min.
En dreng sidder og spiller nintendo i en sofa med et tæppe
over benene. En anden dreng kommer og spørger om han har sovet godt. Jeg har
ikke sovet svarer drengen og kigger mærkeligt. Han spørger herefter drengen om
han vil være med til at spille nintendo. (Hver sin virkelighed af hvad der
foregår).
Lytte niveauer
Hvad er det for et lytte niveau pædagogerne bruger i forhold til
kommunikationen i mellem barn og voksen, veksler de mellem niveauer efter
situationer? Hvad gør vi selv?
Én ting er de
intentioner man har hvad angår lytteniveauer, en anden ting er hvad der sker i
praksis. Vi er meget opmærksomme på og bestræber os virkelig på at være
tilstede, nærværende og oprigtigt lyttende til det enkelte barn, så barnet får
en følelse af, at vi er interesseret i, hvad der bliver fortalt. Vi må dog
erkende, at det i praksis kan være meget svært, idet der ofte står en kødrand
af børn, der hiver i pædagogen og bare gerne vil fortælle, spørge, se eller på
anden måde kræve din opmærksomhed. Det er derfor noget man virkelig skal
tillægge stor opmærksomhed, være bevidst om og arbejde med for at dette skal
lykkes, for ellers ender det lynhurtigt med at man bare lytter overfladisk til
hvad alle har at fortælle, og uden egentlig at blive klogere på hverken børn
eller dig selv.
Når vi sidder i legen med børnene på stuerne foregår meget
at lytningen på niveau 1. Vi snakker sammen om tingene, børnene fortæller en
historie og vi svarer med vore oplevelser.
Kommer et barn og har slået sig eller er uvenner med en
legekammerat lytter vi på niveau 2 eller 3. Vi er mere fokuseret og opmærksom
på historien og blander ikke vores egen fortællinger med ind i historien. Vi
vil gerne lytte, forstå og hjælpe.
Hvis barnet virker meget ked af det, frustreret eller sur,
lytter vi på niveau 3. Vi begynder at aflæse kropssprog, følelser og tonefald,
vi lytter med alle sanser.
[1] TEACCH står for ”Treatment
and Education of Autistic and Related Communications Handicapped Children”. På
dansk kan det oversættes til "Behandling og Uddannelse af Børn med Autisme
og Relaterede”
[2]
Kat-kassen. Kognitiv affektiv træning.
Samira og Sandras observationer i Børnehaven Regnbuen
Samira og Sandras observationer i Børnehaven Regnbuen
Feltarbejde Tirsdag
d. 6/1-15
· Øv dig i
analog og digital kommunikation; dokumenter dit arbejde med det i feltstudiet
I digital
kommunikation har vi øvet børnenes alder og navne, igennem puslespil og ved at
de selv skulle skrive deres navn, på deres tegninger. De forskellige
puslespil var alfabetet, tal og domino
hvor der var billeder af forskellige ting på, hvor de skal tælle det hele for
at se hvordan det passer sammen.
I analog kommunikation brugte vi når vi læste
historier for børnene, hvor vi brugte forskellige tonefald. Vi brugte
kropssproget ved at vise vi gerne ville lege med børnene, og var på deres
niveau. Vi brugte ansigtsudtryk overfor børnene ved at vise at vi var glade for
det de vidste os.
· Øv dig i
at støtte brugere i analog og digital kommunikation; Dokumenter dit arbejde med
det i feltstudiet
Se ovenfor
· Reflekter
over de to kommunikationsformers betydning i relations arbejdet i pædagogiske
sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende
fællesskaber. Dokumenter dine refleksioner
Deres betydning i
den pædagogiske sammenhæng er vigtig fordi, det er vores opgave at støtte og
hjælpe det enkelte barn i de problemer
de har f.eks. med deres trivsel og udvikling og i fælleskaber med de andre.
Feltarbejde Onsdag
7/1-15
· Hvordan
forholder pædagogerne sig til at inddragelse af digitale medier i den digitale
kommunikation? (Med hinanden, med forældre-pårørende, med ”brugerne”)
Pædagogerene er
ikke så meget for brug af de digitale medier, men på trods af det bruger de en
Login skærm, hvor forældrene logger børnene ind når de kommer, og skriver der
hvornår de bliver hentet igen. Forældrene kan hjemmefra gå ind og skrive at
deres barn holder fri eller er syg.
”brugerene” benytter ipads i nogle bestemte tidsrum, og det har
pædagogerne ikke noget imod. Når de er
på ture, og når de har nogen store aktiviteter tager de billeder, som de sætter
på en tv skærm, som så køre der om dagen, og når de kan gå kigge på.
· Hvordan
forholder ”brugerne” sig til at benytte digitale medier i den daglige
kommunikation? (Med hinanden, med forældre-pårørende, med pædagogerne)
Brugerne benytter ipads, nindendo og computere. De gør det i bestemte tidsrum om morgen fra 6.30-9.30 og om eftermiddagen fra 15.00- til luk. De spiller sammen, og nogen gange er der tid på hvor lang tid de må spille. Pædagogerne kan godt finde på at sidde og spille computer sammen med børnene.
Brugerne benytter ipads, nindendo og computere. De gør det i bestemte tidsrum om morgen fra 6.30-9.30 og om eftermiddagen fra 15.00- til luk. De spiller sammen, og nogen gange er der tid på hvor lang tid de må spille. Pædagogerne kan godt finde på at sidde og spille computer sammen med børnene.
· Hvordan
arbejder pædagogerne til daglig med at støtte og stimulere ”brugerenes”
sprog/verbale kommunikation? (hvordan ses dette arbejde konkret i de fysiske
rammer, i planlægning og i aktiviteter)
Vi har fået fortalt, at alle voksne og børn samles til en fælles aktivitet hver eftermiddag. Til aktiviteten synges der, mens børnene sidder i rundkreds. Samtidig er der også ofte ture/aktiviteter udenfor huset, hvor børnene får styrket deres verbale kommunikation (eks. tur til Søfartsmuseum).
Vi har fået fortalt, at alle voksne og børn samles til en fælles aktivitet hver eftermiddag. Til aktiviteten synges der, mens børnene sidder i rundkreds. Samtidig er der også ofte ture/aktiviteter udenfor huset, hvor børnene får styrket deres verbale kommunikation (eks. tur til Søfartsmuseum).
Feltarbejde Torsdag
d. 8/1-15
· Transmission-Transaktion:
Hvordan bruger de disse begreber i praksis?
Transaktionen bliver primært anvendt når
kommunikationen handler om oprydning og adfærd
Transmissionen foregår under spisningen, de
voksne vil helst give ja-svar og må ikke give en opgave videre
· Anerkendelse:
Hvordan anerkender de hinanden, både pædagogerne til børn, børn til børn,
og pædagogerne til hinanden?
Pædagoger til børn: snakker på deres niveau
og deres øjenhøjde, analogisk kommunikation
· Nøgleord
Når børnene brugte bestemte ord, svarede vi
igen med disse bestemte nøgleord
· Spejling
Spejlingen var tydelig, eks. når et barn
ville spise, ville flere pludselig spise og når et barn ville ud, ville flere
ud.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar