10.12.14
02.12.14
1.Hvordan
kunne I lære børn og unge at sætte ord på egne udtryk / analoge
reaktionsmønstre?
Samtaler med de børn
som har nogle kropslige reaktioner, og sætter ord på det. Samtaler hvor vi
sætter ord på de udtryk og reaktionsmønstre som børnene har, stiller
motiverende spørgsmål og benytter os af aktiv global lytning. I forhold til
konfliktløsning mellem to parter kan vi hjælpe dem med at sætte sig i den
andens sted.
2.Hvordan vil I sørge for at inddrage både
digitale og analoge komm.-former i pædagogisk arbejde?
Den Digitale kommunikationsform er rationel og logisk, derfor er
det noget vi i forvejen gør automatisk.
Den analoge kommunikation
kan vi inddrage ved hjælp af æstetiske udtryksformer f.eks. Musik og drama.
Hvis man f.eks. Vil lave en emneuge i en børnehave om ænder, så
starter man med at anvende den digitale kommunikationsform til at give børnene
viden om ænder. Hvorefter man går over til den analogiske del, hvor børnene
kropsligt skal illustrere en and/andeliv.
3. Hvilke forhold mht. kulturbaggrund og religion
kunne I forestille jer som problematiske i pædagogisk arbejde?
Dreng/pige opdragelse
Økonomisk baggrund
Madpolitik
Behandling af udviklingshæmmede
Psykisk belastede
Kvindelig/mandlig relationer
Kvindelig/mandlig
proffessionelle relationer
02.12.14
Bloggen
Vi vil oprette en side til hver af gruppens
medlemmer til den individuelle portfolio, og gruppens portfolio vil vi lægge
ind som indlæg under de forskellige fags sider, som vi allerede har oprettet på
bloggen.
Gennem de individuelle portfolio-spørgsmål,
kan vi i gruppen diskutere os frem til en fælles gruppe-portfolio og dermed få
opfyldt de opstillede læringsmål for modul 3.
Forskellen på en hjemmeside og en blog er at
på bloggen er der jævnligt udskiftning i indlæg. Det fremhæves at bloggen er en
nem publiceringsplatform, hvorimod en hjemmeside trods mange opdatering er en
statisk en-vejskommunikation. Bloggen er en slags privat hjemmesiden hvor det
er nemt at opdatere med korte tekster og billeder.
Et eksempel på en blog kunne være shutline.dk
(privat blog, i sammenhæng med firma), manrepeller.com (selvstændig,
professionel blogger fra usa).
For at blog kan være velfungerende skal der
være korte indlæg, billeder, interessante emner, mulighed for debat/kommentar,
selv-promovering, personlige indlæg.
På bloggen bør man undgå for lange indlæg,
lukket forum, envejs-kommunikation, ren tekst uden billeder.
Demokrati
Det kan være et problem hvis pædagoger/voksne
har berøringsangst med nye medie.
Når pædagoger/voksne mediepanikker får
børnene ikke lov til at udforske nye medier fordi de voksne ikke selv har
kendskab til dem. En handicappet kan have brug for hjælp med at deltage i
mediedebatten, men der kan opstå en barriere hvis den pædagog der hjælper har
en anden mening og ikke ønsker at formidler den handicappedes budskab/mening.
Dette begrænser også deres ytringsfrihed,
fordi de ikke selv har mulighed for at udtrykke sig skriftligt gennem mediet.
Når vi laver forældre-kontrol og overvåger på børns brug af f.eks Ipad og
computer begrænser vi også deres ytringsfrihed og private sfære.
Pædagogen skal sørge for selv at have indsigt
i de nye medier der opstår og ikke være bange for at udforske dem selv for at
inspirere borgerne til at benytte dem. Pædagogen må stille sin egen holdning
til mediet til side og optræde professionelt for at sikre at borgene har adgang
til at deltage på nye medier.
Vi kan godt være bekymrede for at nye medier
vinder for meget indpas i institutioner, og at brugerne bliver for afhængige af
dem. Men vi mener samtidig at det bliver
svært at undgå at brugerne selv interesserer sig for det og vil følge med i
udviklingen, og de skal lære at manøvrere rundt i de nye medier.
Vi vil kunne iagttage borgernes brug med at
skemalægge den tid de bruge på et bestemt medie, lytte til hvordan de taler om
medierne, iagttage hvor dygtige de er til at bruge medierne. Pædagogernes
mediebrug vil vi kunne iagttage ved at se hvordan benytter de medier der findes
i institutionen og hvor trygge de er i brugen. Vi kan også iagttage hvor
villige og omstillingsparate de er ift. at bruge nye medier.
Pædagoger kan bruge Intranet, Ipad i
aktiviter fx musiklege, massagelege, youtube og forskellige spil/apps til
læring og udvikling.
Vi kunne selv forestille os at bruge
spil/apps på Ipad, finde musik, billeder og bøger til forskellige pædagogiske
aktiviteter.
Børnene vil dog også selv kunne bruge
spil/apps til egen læring og leg. De kan bruge ipad, computer, iphone.
Fælleskaber og socialisering
Af sociale
fællesskaber dyrker i gruppen vi: Facebook, Instragram, Bloglovin, Snapchat,
Nationen og tjekker flere af dem mange gange dagligt. Af faglige
fællesskaber dyrker vi i gruppen: Its Learning, UCN-blog, LinkedIn.
En af fordelene ved
at opbygge faglige fællesskaber at man kan opbygge let tilgængelig faglige
netværk og man har et forum hvor man kan lufte problemer og overvejelser med
kolleger, andre relaterede faggrupper (eks. lærer, psykolog og socialrådgivere)
En anden fordel at man igennem disse netværk kan finde ny viden og
jobmuligheder.
F.eks. LinkedIn kan
fungere som et online professionelt portfolio hvor man kan skrive CV,
erfaringer, interesser og dele det med mange andre i fællesskabet. UCN-blog kan
fungere som bindeled mellem studerende og undervisere og sprede nyheder og jobmuligheder
og gennem ens egen Facebook-profil kan man netværke med andre.
Ophavsret
Det kan være en udfordring at man i det
pædagogiske arbejde ikke bare må bruge bøger, film og musik i aktiviteter uden
at betale afgifter. Det kan være en begrænsning at der er ophavsret på de ting
for så kan man ikke bruge dem i så vid udstrækning som man måske ville.
Der er flere udfordringer ift. at overholde
ophavsretten, idet vi tit bruger både Youtube, bruge andres billeder,
offentligt tilgængelige profiler. Vi har sammen med det meget lidt viden om
ophavsretten og lovgivning om ophavsret på internettet.
Vi ville synes det var træls hvis andre
kopierede noget arbejde vi havde brugt tid på at lave og vi mener der er mange
etiske problemer med at kopiere andres arbejde. I forhold til private billeder
kan man også risikere at nogen bruge dem i ond mening og misbruge dem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar