Refleksionsspørgsmål: Dato 15/12-14 uge 51
Hvad har du fået ud af dagens
undervisning?
Det at
arbejde ud fra de tre domæner.
- Produktions domæne.
- Refleksion domæne.
- Æstetiske personlige
domæne.
Giver mig
mulighed for, at se en diskussion ud fra mere end en vinkel. At have andre
aspekter i mine iagttagelser, at kunne se objektivt på det jeg iagttager. Vi
har alle en rygsæk med forudindtagethed, som farver vores holdninger. Ved at lære os selv, at se ud fra andre
perspektiver giver mere dybte i vores konklusion.
Hvordan og hvornår kan du bruge
feedback i dit kommende arbejde som pædagog?
Feedback
kan bruges i mange aspekter af sin dagligdag på arbejde. Når man giver feedback
bør det overvejende være positivt. Negativ feedback giver grundlag for ikke
konstruktiv diskussion.
Hvilken model for feedback kan du
bruge hvornår?
Jeg
bruger gerne løft modelen.
- Fokus på det der lykkes
- Fokus på de gange hvor
der ER lykkedes
- Giver øje for stærke
sider også som man måske ikke selv havde set
- Det handler om at
”løfte” andre
Hvis jeg
giver løsningsforslag, bør det gøres sådan, at det er den jeg giver feedback der selv
kommer med løsningen. Dette kan opnås ud fra den måde jeg spørger på.
Brug
gerne fraser såsom, ”jeg kan se på dig at det ikke er den rigtige løsning,
kunne det gøres på en anden måde” og derved lade personen selv komme frem til
noget som kan bruges.
Det
gælder ikke om at jorde folk, men løfte dem til bedre forståelse og tro på egen
kunnen.
Professionel kommunikation.
Det jeg har fået ud arbejdet med kommunikation er.
Det gør mig i stand til at analysere den kommunikation brugeren levere. Forstå de signaler brugeren sender så forståelsen af kommunikationen bliver afstemt. Det at jeg har fokus på kommunikationen og hvad jeg skal være opmærksom på i kommunikationen når jeg kommer ud i praktik bør gøre mig mere opmærksom som pædagog. Jeg har valgt at indlægge denne uges (51) leverance i mit portfolio. Det illustrer det arbejde vi har leget med i denne uge i forhold til professionel kommunikation.
Refleksionsspørgsmål: Dato 15/12-14 uge 51
Hvad har du fået ud af dagens undervisning?
- Produktions domæne.
- Refleksion domæne.
- Æstetiske personlige domæne.
Hvordan og hvornår kan du bruge feedback i dit kommende arbejde som pædagog?
- Fokus på det der lykkes
- Fokus på de gange hvor der ER lykkedes
- Giver øje for stærke sider også som man måske ikke selv havde set
- Det handler om at ”løfte” andre
Brug gerne fraser såsom, ”jeg kan se på dig at det ikke er den rigtige løsning, kunne det gøres på en anden måde” og derved lade personen selv komme frem til noget som kan bruges.
Det
gælder ikke om at jorde folk, men løfte dem til bedre forståelse og tro på egen
kunnen.
Det jeg har fået ud arbejdet med kommunikation er.
Det gør mig i stand til at analysere den kommunikation brugeren levere. Forstå de signaler brugeren sender så forståelsen af kommunikationen bliver afstemt. Det at jeg har fokus på kommunikationen og hvad jeg skal være opmærksom på i kommunikationen når jeg kommer ud i praktik bør gøre mig mere opmærksom som pædagog. Jeg har valgt at indlægge denne uges (51) leverance i mit portfolio. Det illustrer det arbejde vi har leget med i denne uge i forhold til professionel kommunikation.
Kropslig kommunikation
Vi har valgt at illustrere den kropslige kommunikation ved at vise en samtale i personalerummet mellem 3 kolleger der bruger deres kropssprog forskelligt.
Vi har for at tydeliggøre eksemplet valgt at inddrage begreberne kongruens og inkongruens. Disse begreber dækker over om der er overensstemmelse mellem det vi siger og det vi gør i kropssprog.
Vi har valgt denne løsning fordi vi mener det tydeligt viser at den kropslige kommunikation understøtter den verbale kommunikation. Hvis der er inkongruens, vil kroppens signaler dominere i modtagerens opfattelse fremfor de sagte ord og bliver derfor forvirret. Kropssproget er de signaler, en person udsender med sin krop, og som af iagttageren opfattes som informationsbærende.
Som pædagog er det vigtigt at være opmærksom på den kropslige kommunikation fordi det ikke er alle mennesker der har mulighed for at udtrykke sig verbalt. Det er derfor nødvendigt at vi er i stand til at aflæse og forstå forskellige former for kropslig kommunikation. Samtidig skal vi som pædagoger være opmærksomme på at tilstræbe overensstemmelse mellem det vi siger og det vi udtrykker kropsligt.
Æstetisk kommunikation
Vi har valgt at illustrere den æstetiske kommunikation ved at vise en samtale mellem 2 personer, der netop er kørt ind i hinanden på parkeringspladsen. De taler ikke samme sprog, den ene taler dansk og den anden taler volapyk.
Vi har valgt at illustrere det på denne måde fordi vi mener det viser hvordan 2 mennesker der ikke har samme verbale sprog alligevel kan forstå hinanden. De opfatter hinandens kropslige signaler og opfanger følelser udelukkende gennem det de kan fornemme, mærke og sanse.
Vi fik inspiration til at illustrere det på denne måde fra vores tidligere modul hvor vi har arbejdet med drama, fortælling og udtryk.
Som pædagog er det vigtigt at være opmærksom på den æstetiske kommunikation fordi vi mener det vigtigt for udvikle sanserne. Vi skal have viden om hvordan vi bevidst kan bruge kroppen til at udtrykke sig og kommunikere med. Derudover skal vi kunne lære andre hvordan de kan udtrykke sig gennem æstetisk kommunikation. Det vil give brugerne mulighed for at udtrykke sig gennem andet end udelukkende verbal kommunikation.
Kognitiv kommunikation
Vi har valgt at illustrere den kognitive kommunikation ved at vise en kommunikation mellem en pædagog og et barn der har tegnet på en tavle. Pædagogen spørger ind til tegningen og barnet beskriver hvad hun har tegnet. Vi har valgt at illustrere den kognitive kommunikation på denne måde, fordi vi mener at det viser hvordan en ren kognitiv kommunikation kunne foregå. Kommunikationen er indholdsbaseret, entydig og rationelt. Den kognitive kommunikation står dog, som vi ser det, sjældent alene, fordi vi ikke er robotter. Både afsender og modtager bruger og aflæser den kropslige kommunikation til enten at informere eller forstå den anden.
Som pædagog er det vigtigt at være opmærksom på den kognitive kommunikation hvis man møder en bruger som udelukkende kommunikerer kognitivt. I det tilfælde ville hjælpe brugeren at lære at bruge den kropslige og den æstetiske kommunikation også, fordi vi har brug for flere niveauer i vores kommunikation.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar