Sprogtilegnelse 2
Interaktionen foregår mellem to eller flere individer. Gennem
interaktionen og vores gensidige handlinger påvirker vi hinanden. Dagligt
reproducerer vi vores viden og fortolkninger af verden (altså er interaktionen
i spil).
Arbejdshukommelse handler om at huske, lære og lagre ny viden.
Dette er en teoretisk konstruktion, som betegner processer med en begrænset
kapacitet, der involverer midlertidig fastholdelse og bearbejdelse af information
i hjernen (Baddelev, 2006)
Kognition handler derimod om tænkning, opfattelser, forståelser og
følelser.
Eks. Når vi lærer børn at de skal kigge sig for når de går over
vejen er det arbejdshukommelse, men når børnene gør det i praksis er det kognition.
Behaviorisme (Ivan Pavlov, 1849-1936)
Behaviorisme er en teori og forskningsmetode, som bygger på
direkte observation af adfærd. Teorien omhandler blandt andet stimuli-respons.
Denne adfærd udvikles som en reaktion på stimuli. Fx sproglig adfærd. De betingede
reflekser: ”En påvirkning kobles sammen med en reaktion” Eks. En kvalme ved
tanken om en bestemt madvare.
Elementer indenfor behaviorisme: Objektivisme, naturvidenskab,
psykisk belønning som medvirker til en styrket selvfølelse/et styrket selvværd
(modsat ros, som medvirker til en styrket selvtillid).
Maturanas erkendelsesteori vs. Traditionel erkendelse
Maturanas opfattelse: Viden som proces i personen à
frembringer selv sin verden. Altså konstruerer vi vores egen verden ud fra
vores egne oplevelser virkelighedsopfattelser.
Den traditionelle opfattelse bygger på at det er verdenen der
giver læring til mennesker. Altså vil studerende altid få den samme opfattelse
af en undervisning og aldrig tolke den forskelligt.
Domæneteori
Der findes tre forskellige handlingsdomæner: Produktionsdomænet,
reflektionsdomænet og æstetikkens domæne.
Produktionens domæne handler om love og regler. Samtidig handler
domænet om magt og autoritet. Domænet har en kritisk tilgang og foretrækker
monologer frem for dialoger. Elementer fra dette domæne: Undersøgelser,
beslutninger, diagnoser og overvågninger.
Reflektionsdomænet handler om at der ingen forforståelser findes.
Alles udsagn er altså her ligeværdige og alle skal høres. At bedømme og vurdere
ligger ikke til reflektionsdomænet. I dette domæne fremkommer der også
nysgerrighed, opdagelse, frihed og accept. Vi lever i et multivers.
Æstetikkens domæne handler især om det personlige i relationen. ”Jeg
har min virkelighed og det er den der er sand”. Etik og moral er vigtige
begreber i forhold til dette domæne. Det handler samtidig om værdier og
overbevisninger hos den enkelte.
Interpersonel kommunikation
Transaktion
En transaktion er en slags overføringsmodel, hvorpå kommunikationen ofte er envejs og fremtræder som monolog frem for dialog. Afsenderen kan til tider fremstå autoritær, da hans/hendes opgave blot er at videregive et budskab til modtageren. Kommunikationen bliver opfattet som en lineær proces.
Transmission
Nyere kommunikationsteori ift. Transaktionsteorien. Kommunikationen foregår her dialogisk og hvor begge parter er aktive i kommunikationen. Transmission betyder forhandling og gensidighed. Kommunikationen er her cirkulær.
Lytningsniveauer
Niveau 1 (Indre lytning): Optaget af egne erfaringer, ”det kender jeg godt, det er…”
Niveau 2: (Fokuseret lytning): at forstå historien på den fortællendes præmisser
Niveau 3 (Global lytning): at lytte til mere end ordene, bruge alle sanser og sin intuition
Seks forskellige tænkehatte
· Sort: Bekymrende
· Rød: Følelsesorienteret
· Hvid: Fakta
· Grøn: Kreativ
· Gul: Energisk/positiv
· Blå: Overblik/sammenfatning
Adfærdspsykologi: Punktuering er at udvælge,. Man udvælger hvad man siger/gør og hvordan man siger eller gør det. Man udvælger altså dette ud fra hvilken sammenhæng/hvilke relationer man er i.
Eks. Eleverne laver ballade à læreren råber højt à eleverne laver ballade à læreren råber højt
Sekvenserne i eksemplet gentager sig og derfor begynder vi at kunne se et mønster udvikle sig.
Kontekst
Gregory Bateson: ”Uden kontekst har ord og handlinger ingen mening overhovedet”
Kontekst betyder sammenhæng. Relationerne har stor betydning for selve konteksten.
Digital og analogisk kommunikation
Digital kommunikation er det entydige i kommunikationen. Tegn, koder, enkelte ord og symbolske handlinger. Umiddelbart forstår man ikke den digitale kommunikationen, da det ligger i relationen, hvorfor fortolkningen lyder. Den digitale kommunikation er den der ligger i os automatisk.
Eks. Emneuge om ænder. En lærer præsenterer fakta om ænder.
Analogisk kommunikation handler til gengæld om tonefald, ansigtsudtryk, kropssprog, sætningsbygning, tryk, pauser og rytme = altså de mere kropslige elementer. Her kommunikerer vi primært om relationer.
Fortsat eks. Nu skal børnene fremføre et skuespil, hvor de skal spille ænder og gøre hvad ænder gør. (Derfor er den analogiske kommunikation forudsat af den digitale, da børnene ikke kan spille ænder, hvis de ikke ved noget om ænder generelt).
Individuel portfolio uge 49
Virkelighed
Virkelighedsbegrebet/sandhedsbegrebet. Alle individer har hver deres virkelighed/sandhed. I vores egen virkelighed er vores ageren perfekt. Vi kan alle lave fejl i vores ageren, men disse indser vi først senere, da det i øjeblikket ikke var en fejl, men derimod en perfekt handling i vores egen virkelighed.
Eks. Et barn bliver sur og råber grimme ord
Pædagogen mener, at barnet skal holde op med at sige disse grimme ord
Barnet føler sig forrådt og mener derfor at han/hun er i sin gode ret til at udtrykke sig verbalt – altså er dette barnets virkelighed, mens pædagogen har en anden virkelighed.
Virkelighedsbegrebet er en vigtig faktor i det pædagogiske arbejde, fordi vi lære at takle forskellige virkeligheder. Vi agere og reagere alle forskelligt, så det er vigtigt, at vi som pædagoger er klar og dette og har det i tankerne, når vi udfører vores arbejde.
Transmission vs. Transaktion
Transmission
Transmission
En overførsel af et budskab
Fremstår ofte som autoritet
Monologisk
Lineær
Transaktion
Forhandling
Lighed
Dialog
Cirkulær
Eks. På universiteter er undervisningen præget af forelæsninger, hvor der ikke er plads til transaktion, men derimod kun transmission. Kommunikationen består af monologisme og underviseren fremstår autoritær. På andre uddannelser (eks. UCN) er undervisningen præget af forhandlinger og cirkulær kommunikation. Altså kommer dialogerne i spil og underviserne fremstår ikke nær så autoritære, som på universiteter.
Mediekultur
Medierne er i konstant udvikling. Den tertiære socialisation får større og større betydning for det enkelte individ. Det er vigtigt, at vi i det pædagogiske arbejde ikke mediepanikker, som det ellers ofte ses. Alt bliver elektronisk. Ipad’s i børnehaver og skoler, ind- og udcheckning foregår digitalt osv. Vi skal dog huske på at ikke alle medier er usunde for børn. Børn kan sagtens udvikle sig gennem spil og leg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar