Gruppe portfolio

Fakta og fiktion - Egon

Gruppe-portfolio-opgave:
*      Diskutér i gruppen, hvad I mener må være fakta (sandsynlig adfærd), og hvad I mener, at fortælleren lægger til (opdigter i form af fiktion).
-       Egons tanker er fiktion mens hans måde at agere på er fakta
-       Egon har ikke forstået at man skal række fingeren i vejret når man vil snakke og lader ikke til at finde ud af dette gennem børnemødet.
-       Fortælleren tolker på Egons handlinger uden egentlig at kende til hans tanker

*      Nedskriv fordele og ulemper ved at benytte fiktive elementer i en fortælling om pædagogisk samspil.
Fordele:
-       Nye vinkler på fortællingen som man ellers ikke havde tænkt på
-       Der kan blive sat ord på ting, som barnet egentlig ikke siger (artikulerede og uartikulerede)
Ulemper:
-       Barnet får nemt tillagt nogle motiver, som det måske slet ikke har à barnet bliver nemt her forudindtaget i stedet for at handle i den konkrete situation

*      Hvad er det fiktionen (fortællerens egne forestillinger) kan bidrage med?
- Man kan måske finde løsninger på et problem ved at sætte sig ind i brugerens tanker vha. Fiktion
  

Målgruppens egne fortællinger

  • Hvad vil du konkret gøre for at sikre, at du også får indsamlet borgernes egne fortællinger?
Barnets bog kunne være være et eksempel. Den kan indeholde håndaftryk, højde, og generel udvikling. Når barnet skal starte i skole, laver man status over de forgangende år. Så kan barnet se fremskridtene og se, at man hele tiden vokser og forandrer sig.
  • Hvordan vil du opnå indsigt i det, som borgerne er optaget af (deres kultur) – før du begynder at ”påvirke dem” med din voksne pædagog-kultur?

At lytningsniveauet er ekstra stort i starten, og at man spørger ind til barnets livshistorie, traditioner og familieliv. Man skal virke interresseret, og skabe et samspil mellem barnet og en selv, så barnet selv har lyst til at fortælle en masse om sig selv.

  • Nedskriv fordele og ulemper ved at benytte fiktive elementer i en fortælling om pædagogisk samspil.
Fordele ved fiktive elementer:
Nye vinkler på fortællingen, som man ellers ikke ville have tænkt på. Der kan blive sat ord på nogle ting som barnet ikke selv siger. Der bliver fokus på det uartikulerede.
Ulemper:
Man kan tillægge barnet nogle motiver som det måske slet ikke har. Det skaber en situation hvor man nemt kan blive forudindtaget i stedet for at handle ud fra den konkrete situation.

  • Hvad er det fiktionen (fortællerens egne fore-stillinger) kan bidrage med?

Man kan måske finde løsninger på et problem, ved at sætte sig ind i brugerens tanker ved hjælp af fiktion.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar