Fakta og fiktion - Egon
Gruppe-portfolio-opgave:
*
Diskutér i gruppen, hvad I mener må være fakta
(sandsynlig adfærd), og hvad I mener, at fortælleren lægger til (opdigter i
form af fiktion).
-
Egons tanker er fiktion mens hans måde at agere
på er fakta
-
Egon har ikke forstået at man skal række
fingeren i vejret når man vil snakke og lader ikke til at finde ud af dette
gennem børnemødet.
-
Fortælleren tolker på Egons handlinger uden
egentlig at kende til hans tanker
*
Nedskriv fordele og ulemper ved at benytte
fiktive elementer i en fortælling om pædagogisk samspil.
Fordele:
-
Nye vinkler på fortællingen som man ellers ikke
havde tænkt på
-
Der kan blive sat ord på ting, som barnet
egentlig ikke siger (artikulerede og uartikulerede)
Ulemper:
-
Barnet får nemt tillagt nogle motiver, som det
måske slet ikke har à
barnet bliver nemt her forudindtaget i stedet for at handle i den konkrete
situation
*
Hvad er det fiktionen (fortællerens egne forestillinger)
kan bidrage med?
- Man kan måske finde løsninger
på et problem ved at sætte sig ind i brugerens tanker vha. Fiktion
Målgruppens egne fortællinger
- Hvad vil du konkret gøre for at sikre, at du også får indsamlet borgernes egne fortællinger?
Barnets bog kunne være være et eksempel. Den kan indeholde
håndaftryk, højde, og generel udvikling. Når barnet skal starte i skole, laver
man status over de forgangende år. Så kan barnet se fremskridtene og se, at man
hele tiden vokser og forandrer sig.
- Hvordan vil du opnå indsigt i det, som borgerne er optaget af (deres kultur) – før du begynder at ”påvirke dem” med din voksne pædagog-kultur?
At lytningsniveauet er ekstra stort i starten, og at man
spørger ind til barnets livshistorie, traditioner og familieliv. Man skal virke
interresseret, og skabe et samspil mellem barnet og en selv, så barnet selv har
lyst til at fortælle en masse om sig selv.
- Nedskriv fordele og ulemper ved at benytte fiktive elementer i en fortælling om pædagogisk samspil.
Fordele ved fiktive elementer:
Nye vinkler på fortællingen, som man ellers ikke ville have
tænkt på. Der kan blive sat ord på nogle ting som barnet ikke selv siger. Der
bliver fokus på det uartikulerede.
Ulemper:
Man kan tillægge barnet nogle motiver som det måske slet ikke
har. Det skaber en situation hvor man nemt kan blive forudindtaget i stedet for
at handle ud fra den konkrete situation.
- Hvad er det fiktionen (fortællerens egne fore-stillinger) kan bidrage med?
Man
kan måske finde løsninger på et problem, ved at sætte sig ind i brugerens
tanker ved hjælp af fiktion.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar